Možná jste ho už i použili, jen o tom nevíte. Takže oč vlastně jde?
Je to služba banky jako každá druhá. Při dodání vaší bankovní karty jste automaticky získali i tuto službu. A jde o to, že za transakce s touto kartou odpovídá banka.
Prostě si třeba objednáte zboží, zaplatíte kartou a čekáte. Čekáte týden, dva, či tři a pak vám rupnou nervy. Napíšete obchodníkovi slušný dopis, a on vám pošle neslušnou odpověď. Tedy v tom lepším případě, v tom horším, mlčí. Dělá mrtvého brouka
A tak přichází váš čas. Někteří ještě pokračují v čilé korespondenci, ale vy již dáváte dohromady všechny podklady, co se transakce týkají, a posíláte je vaší bance. Zatímco někdo ještě stále koresponduje, vy už máte peníze dávno zpět na účtu. Tak takhle to funguje.
Nevěříte? Dobrá, budu nyní citovat ze zákona. „Banka má povinnost vrátit prostředky držiteli karty nejpozději první pracovní den následující po dni, kdy držitel karty podal příslušnou reklamaci“.
Ona totiž ta vaše banka najedná s obchodníkem, ale s jeho bankou.
V každém případě si nejdříve ověřte, co má obchodník v podmínkách. Na netu je například firma, a není sama, která upozorňuje, že dodání zboží může trvat až tři měsíce. Takže do té doby je zbytečné bance něco hlásit, nota bene, že ta firma většinou peníze vrací sama.
Ale dobrá, zboží nepřišlo, služba nebyla provedena, prostě došlo ke stržení peněz z účtu, ale neoprávněně. Takže je řada na vás, abyste takzvaně vyvolali spor. Což znamená podat písemnou žádost a pak už jen čekat. Rozhodnutí přijde do 35 dnů.
Ve skutečnosti se každá banka k chargebacku staví naprosto jinak, ale shodné je to, že vyžaduje veškeré podklady.
Abyste bance jednání ulehčili, neváhejte a podejte žádost co nejdříve. Protože musíte uznat, že po roce se bude jen těžko něco složitě dohledávat. I když to samozřejmě jde.